صفحه رسمی مای درس

اطلاع از آخرین تغییرات، جوایز و مسابقات مای درس
دنبال کردن
2 سال قبل
1

محیط های طبیعی

زیستگاه : به محیط هایی که موجودات زنده در آن زندگی می کنند، زیستگاه می گویند .

محیط های اطراف ما با یکدیگر متفاوت اند. برخی از آن ها ساخته دست انسان ها هستند که به آن ها محیط های مصنوعی می گوییم. مانند پارک، بوستان، باغ و باغ وحش

اما برخی دیگر به طور طبیعی وجود دارند. مانند جنگل، تالاب، بیشه زار

در محیط های طبیعی انواع زیادی از جانوران، گیاهان و موجودات زنده دیگر زندگی می کنند. این موجودات به خوبی به محیط های طبیعی عادت کرده اند.

عواملی مثل دست کاری انسان در طبیعت، قطع درختان و جنگل ها برای کارهایی مثل ساختمان سازی و یا عوامل طبیعی مثل سیل، طوفان و تغییرات شدید آب و هوایی می توانند در زیستگاه جاندران تغییرات زیادی ایجاد کنند.

در نتیجه این تغییرات ممکن است جانداران نتوانند خود را با محیط جدید سازگار کنند و همه افراد یک نوع جاندار از بین بروند، همان طور که در گذشته جانوران و گیاهانی وجود داشته اند که اکنون دیگر وجود ندارند.

مثلا شیر ایرانی حدود هفتاد سال پیش در بخش هایی از ایران وجود داشت ولی به دلایلی مثل شکار شدن به دست انسان ها و از دست دادن زیستگاهش از بین رفته است.

یا قطع درختان جنگل ها که اگر با همین سرعت ادامه پیدا کند، حداکثر تا 20 سال دیگر، حدود نیمی از جنگل های کره ی زمین از بین خواهند رفت.

بنابراین ما انسان ها باید بتوانیم به گونه ای از محیط های طبیعی استفاده کنیم که به آن ها آسیب نرسد یا از بین نروند، علاوه بر آن در کشور ما سازمان هایی مثل سازمان حفظ محیط زیست، مسئولیت حفظ محیط های طبیعی را بر عهده دارد .

نکته:

دایناسورها، گروهی از خزندگان بودند که حدود 66 میلیون سال پیش منقرض شدند. برخی از دانشمندان معتقدند که برخورد یک سیارک با زمین علت اصلی این رویداد تاریخی است. آن ها معتقدند که بر اثر این برخورد، مقدار زیادی گرد و غبار و گاز به هوا بلند شده که مدت طولانی سطح زمین را پوشانده و باعث کاهش تابش نور خورشید، یخ بستن اقیانوس ها و بروز سرمای زمستانی سراسری در زمین شده است. این تغییرات شدید آب و هوایی سبب شد بیش از  70 درصد گونه های حیات از بین بروند.


سایر مباحث این فصل